in gesprek -- de achtergronden van een conflict
[]
readme
voorwoord
I
1
2
II
3
4
III
5
6
7
IV
8
9
10
V
11
12
nawoord
appendix
references
resources
0
Begin augustus kwam een zich al jaren lang voortslepend
conflict met mijn leidinggevende
HvV,
aan de oppervlakte.
In een kort tijdsbestek kreeg ik een groot aantal emails
waarin ik gevraagd werd om over van alles en nog wat
uitleg te geven.
Toen ik deze druk als te persoonlijk ging ervaren
ben ik naar het managementsteam gestapt, en daarna
ook naar personeel en organisatie, om me te helpen
de discussie uit de persoonlijk sfeer te halen,
en meer zakelijk af te wegen hoe mijn activiteiten
passen in respectievelijk de sectie en de afdeling
informatica, waartoe de sectie behoort.
Het conflict was al jaren hetzelfde, volgens vV
past mijn onderzoek niet in de sectie.
Er van uitgaand dat onderwijs en onderzoek in een
academische omgeving bij elkaar horen, heb ik dat al die
tijd in tegenspraak gevonden met de opdracht het onderwijs
in de multimedia te verzorgen.
Hoe ik mijn taakopvatting zie zal in dit manuscript uitgebreid
aan de orde komen.
Hier wil ik opmerken dat dit manuscript een inhoudelijk
complement vindt in [Eliens (2006)], de
syllabus topical media
die ik voor het college inleiding multimedia geschreven
heb en die ook voor de andere multimedia vakken die ik verzorg
de belangrijkste uitgangspunten beschrijft.
In topical media valt te lezen hoe het
persoonlijke professioneel wordt,
dat wil zeggen hoe mijn persoonlijke interesses
hun plaats vonden in mijn professionele activiteiten.
Dit manuscript gaat over de tegenkant,
hoe mijn professionele interesses en activiteiten aanleiding vormen
tot een persoonlijk conflict, met als inzet:
erkenning voor mijn inspanningen.
Op het moment dat ik begin dit manuscript op te stellen
is nog steeds niet expliciet weersproken dat het op 'de persoon'
gespeeld wordt en leek mijn donkerste vermoeden,
hardhandig tot de orde geroepen te worden, bewaarheid
te worden.
Toen ik op een vrijdagmiddag in augustus op een tweedehands boekenmarkt
Alberti's beschouwingen over de beeldhouwkunst en de schilderkunst
kocht, de historische beschouwingen waarin hij het perspectief
uitvindt,
werd het me duidelijk dat ik een keus moest maken,
of, veeleer, dat ik moest afdwingen dat er een keuze gemaakt zou
worden, een keuze die duidelijk maakt of ik wel of niet
de erkenning krijg voor mijn activiteiten ten behoeve
van multimedia.
De keuze moet gemaakt worden door het managementsteam,
in overleg met alle betrokkenen.
Het is een keuze tussen twee scenarios:
scenario(s)
- terug in het 'hok' van software engineering,
en afbouw van de multimedia activiteiten
- erkenning voor activiteiten, en stabilisering
of zelfs mogelijk versterking/ondersteuning van de
inspanningen voor multimedia
Dit manuscript geeft een beschrijving van de achtergronden
van het conflict en het proces dat voorafging aan
het maken van die keuze, een keuze die voor mij
allesbepalend lijkt.
Dit manuscript is gebaseerd op een werkelijk bestaande situatie.
De personen, noch de gebeurtenissen zijn gefingeerd.
Derhalve wordt de lezer van dit manuscript
gevraagd uiterste terughoudendheid te betrachten
in het bespreken van de inhoud van dit manuscript met derden,
dat wil zeggen anderen dan de direct betrokkenen.
Voor de onvermijdelijk persoonlijke kleuring bij de weergave van
de episodes en voorvallen moet ik me verontschuldigen,
waarbij ik echter de betrokken lezers ook uitnodig, eventueel ter correctie
of aanvulling, commentaar te leveren, bijvoorkeur per email aan eliens@cs.vu.nl
Dit commentaar zal in een latere versie aan het manuscript toegevoegd worden,
en wel in appendix E.
dankbetuiging(en)
Ik dank, in het vooruitzicht van het gesprek,
alle betrokkenen, en met name ook
HvV die me
de ruimte heeft geboden voor mijn interesses.
[]
readme
voorwoord
I
1
2
II
3
4
III
5
6
7
IV
8
9
10
V
11
12
nawoord
appendix
references
resources
(C) Æliens
2006
This material is copyrighted.
You may not copy or print any of this material without explicit permission of the author.