@
multimedia @ VU
[_]
readme /
towards a new curriculum
_
#
@
!
PDF
www.cs.vu.nl/~eliens/onderwijs/opzet.html
metaphor(s) -- towards a new curriculum
- a networked world -- you make it work [engineering,management] -- not network maintenance!
- everything is connected -- you make the connections [mediator, management]
- everything is intertwinkled (Ted Nelson) -- you make it twinkle [the creative track]
new course(s)
characteristic(s)
- not (total) architecture from scratch
- but ecology of networked components
track(s)
- management -- modelleren, bedrijfskundige randdvoorwaarden
- technisch -- infrastructuur, protocollen, implementaties
- engineering -- architectuur, operationele systemen
- applicaties -- (web) programming, system design
- creatief -- mashups, graphics, game development
Overigens ben ik meer voor een (relatief) breed aanbod waaruit de student
in grote vrijheid, maar onder toezicht, een eigen profiel of portfolio kan
construeren.
basic idea(s) -- what students need to know
- skill-based -- technical programming
- work in projects -- covering design and implementation
- meaningful assignments -- serious games
- analytical training -- intellectual context
- individual profile -- personal development
inspiration(s)
multimedia @ VU
leerdoelen innovatie en interactieve media
In het curriculum met aandacht zijn voor de ontwikkeling
van innovatieve (interactieve) multimedia systemen
en moet de creativiteit
van de studenten gestimuleerd worden.
Daarbij kunnen de volgende leerdoelen gedacht worden:
- IMS:1 Communicatie: formuleren van doelen,
selectie van geschikte middelen (technologie), en de definitie van
project-plannen
- IMS:2 Technologie aspecten: gedegen kennis van
multimedia technologie en Digital Content Creation tools,
inclusief scripting
- IMS:3 Project-matig werken: participatie
in een multi-disciplinair team, en een open attitude
in de exploratieve ontwikkeling van complexe systemen.
- IMS:4 Design: elementaire kennis van
visual design, en een kritisch aesthetische instelling.
- IMS:5 Evaluatie: kennis van en ervaring met de evaluatie van
interactieve systemen, user-preferenties, en personalisatie-technieken.
beroepsperspectieven
In Amsterdam is een groeiende, van overheidswege gestimuleerde
creative industry, waar ICT talent met een mix aan
creatieve en technische vaardigheden empooi vinden, en nieuwe
initiatieven kunnen ontplooien voor originele en
innovatieve oplossingen.
zie: www.picnicnetwork.org/
1e jaars vak: project interactieve multimedia
Project matig werken aan de realisatie van een
interactieve multimedia applicatie, ten behoeve van een
maatschappelijk relevant doel, zoals bijvoorbeeld
klimaatsverandering.
In het project moeten ook aspecten van algoritmiek,
bv ten behoeve van viaualisatie of information retrieval,
aan de orde komen.
Bij voorkeur wordt het project begeleid door een mult0disciplinair
team van docenten, ondersteund door student-assistenten.
Zie bv: www.climafutura.nl
creative track
- identity -- as a group
- portfolio -- as individual
- imagination -- mixing science and art
- authenticity -- as in no bullshit
- craftmanship -- in discovering the rethorics of the material
resource(s)
[_]
readme /
towards a new curriculum
_
#
@
!
(C)
Æliens
2014